Vastuu omista tunnelmista

Asenne on se, joka ratkaisee, erityisesti silloin, kun olemme tilanteessa, missä Suomessa nyt ollaan: työtehtävien määrää per työntekijä ei juurikaan enää pystytä lisäämään. Mitä sitten voidaan lisätä? – Asennetta, joka on ihmiselle itselleen hyväksi sekä vastuuta omasta itsestä.

Helsingin Sanomien Työelämä-osiossa 29.9.kirjoitettiin brittiläisen Nic Marksin onnellisuustutkimusten tuloksia, missä innostus on noussut merkittäväksi teemaksi. Innostus lisää innovatiivisuutta ja vähentää sairauspoissaoloja.

Ympärillämme tapahtuu paljon asioita, jotka ovat ikäviä kuten esim. itäisen naapurimaamme tilanne pakotteineen tai Afrikkaa koetteleva Ebola-virus, saati sitten kotimaan viime aikojen useat YT-ilmoitukset irtisanomisineen. Kyse ei ole ympäristöstä, työyhteisöistä tai muiden tekemisistä vaan yksinkertaisesti siitä, miten asioihin suhtaudumme.

On ensisijaisesti itseään kohtaan mukavampaa, jos oma suhtautuminen on ns. positiivisella tai vähintään neutraalilla tolalla. Toki, asenne vaikuttaa läheisiin ihmisiin: perheeseen ja kollegoihin, ja yhteistyöstä tulee parhaimmillaan mukavampaa. Innostuneen ja mukavan ihmisen kanssa on miellyttävämpää viettää aikaa yhdessä tai työskennellä samassa työyhteisössä.

Kokeile itse
Omaa asennettaan ja suhtautumistaan voi muovata, ja itseen kannattaa tutustua yhä syvemmin. Mitä paremmin tuntee itsensä ja mitä rehellisempi itselleen on, sitä helpommaksi oma elämä muodostuu.

Olen itse saanut auttaa monia ihmisiä valmennuksella, coachingilla,  tutustumaan itseensä sekä omiin vaikuttimiinsa, ja mm. siten he ovat saaneet voimavaroja elämänsä erilaisiin tilanteisiin.

Muutama seikka on hyvä sisäistää.

Voit muuttaa vain itseäsi
Ainoa, jota voit muuttaa, on omaa itseäsi ja vain itseäsi. Muihin voi ehkä yrittää vaikuttaa, muttei muuttaa. On jokaisen oma asia, minkälainen itse haluaa olla. Minkälaista elämäsi onkaan, kun voit keskittyä itsesi kehittämiseen ja antaa muiden hoitaa oma tonttinsa!

Ota vastuu omista tunteistasi
Jokainen aikuinen on vastuussa omasta onnellisuudestaan, tyytyväisyydestään ja innostumisestaan. Itse asiassa, jokainen on vastuussa kaikista omista tunteistaan.
Huomaa, miten olo helpottuu, kun sinun ei tarvitse pohtia toisten tunnemaailman vaikuttumia, vaan voit havainnoida omia tuntemuksiasi.

Mitä mielessä liikkuu?
Kuulostele itseäsi ja ajatuksiasi muutaman päivän ajan.
– Minkälaisia ajatuksesi ovat? Onko niistä sinulle enemmän hyötyä vai haittaa?
Jos huomaat sellaisia ajatuksia, jotka eivät ole sinusta miellyttäviä, mieti, miten voisit ajatella toisin?

Yhtälailla huomaa, minkälaisia tunteita sinulla on
– Oletko enemmän plussan vai miinuksen puolella? Millä nimellä kutsut tunteitasi?
Jos tässä huomaat, että päiväsi mittaan tulevat tunteet vievät enemmän energiaa kuin antavat, pohdi, mihin suuntaat jatkossa energiaasi.

Voit halutessasi kirjata näitä asioita paperille, jotta sinun on helpompi myöhemmin käydä läpi tämä pieni itseensä tutustumisharjoitus.

Kuulosteleminen ja huomaaminen tuovat asioita itsellesi näkyväksi,  ja siitä on hyvä alkaa matka omaan itseen ja ehkäpä astetta helpompaan elämään.