Jatka – Lopeta – Kokeile

Liike-elämän menestyskirjailija Jim Collins esityksessään Nordic Business Forumissa 2014 kysyi mm.: ’What should be on your Stop Doing list?’ eli vapaasti käännettynä: ’Mitä asioita sinun Lopeta Näiden Asioiden Tekeminen –listalle kuuluu?’

Collins kehottaa sivuillaan tarkastelemaan listaa erityisesti vuoden vaihteessa, samalla, kun tekee uuden vuoden lupauksia tai suunnitelmia. Joskin mielestäni kysymyksen voi esittää itselleen useammin, vaikka viikoittain.

Oma versioni Lopeta –listan käytöstä sisältää myös Jatka – ja Kokeile –listat, ja on lyhykäisyydessään seuraavanlainen:

Palauta mieleen asia, jonka haluat saavuttaa, jota kohti haluat kulkea. Seuraavaksi mieti esimerkiksi viime viikkoa tai kuukautta. Pohdi:
– Mitä teit?
– Mitä ajattelit?
– Miten puhuit itsellesi?

Mikä toimi?
Mikä siinä, mitä teit, oli mukavaa ja jopa sytytti palon sisällesi? Erityisesti, kun intohimo vie ja tuntuu hyvältä, ollaan oikeilla jäljillä. Silloin myös sisäinen puhe kannustaa ja on hyväntahtoista.

Kirjaa näitä asioita Jatka –listallesi.

Mitä sellaista teit, joka EI vie sinua eteenpäin?
Kyllähän me kaikki olemme joskus tehneet sellaisia asioita, joista jälkeenpäin ajattelemme: ’Oliko tuo nyt kovinkaan tarpeellista tehdä?’ tai ’Jatkossa takuulla en enää tee noin!’

Erityisesti silloin, kun huomaa, ettei mennyt niin kuin Strömsö’ssä, on mahdollisuus muuttaa toimintatapojaan. Ärsyttävät ja toimimattomat asiat nostavat negatiiviset tunteet pintaan ja herättävät ajattelemaan lopettamista. Mitkä asiat eivät vieneet sinua haluamaasi suuntaan?

Kirjaa näitä asioita Lopeta –listallesi.

Muista myös se, että on olemassa myös mukavia asioita, jotka eivät vie sinua eteenpäin, kohti haluamaasi. Pohdi niiden kohdalla, kuuluvatko ne Jatka –listallesi vai kenties Lopeta –listalle.

Kokeile

Ajatteleminen on tärkeä asia näiden listojen laatimisessa, erityisesti negatiivinen ajatteleminen. Aamuruuhkassa voi helposti vetää itsensä kierroksille eteen tunkevista autoista, junassa tönivistä ihmisistä tai bussissa kailottavista kanssamatkustajista. Ehkä vähän väsyttääkin, eikä ihan aina ei pysty ajattelemaan positiivisesti tai edes neutraalisti kanssamatkustajista.

Teen liikenteessä hiljaisia ihmiskokeiluja, ja olen huomannut, että oma oloni tuntuu paremmalta. Kun pienikin ärsytys ruuhkassa kohottaa päätään, keskityn huomaamaan, mitä mukavaa kyseisessä ihmisessä on käyttäytymisestään huolimatta.

Päätin hiljan myös kokeilla kuuden tunnin yöunia aiemman melkein yhdeksän tunnin sijaan. Seurauksena nukuin syvemmin ja huomasin saavani enemmän aikaan, koska päivääni tuli enemmän tunteja. Kolmen tunnin lyhennys oli kuitenkin liikaa minulle ja väsähdin loppuviikosta. Nyt nukun keskimäärin 7,5 tuntia yössä.

Minkälaisia asioita sinä kirjaat Kokeile –listallesi?